A Majestic Wine egymillió palack bor elajándékozásával szeretné megtudni, hogy milyen borokat szeretnek a mai fiatalok. Az Egyesült Királyság egyik legnagyobb borkereskedője - saját bevallása szerint - így szeretné a borfogyasztás felé terelni a jellemzően gint és sört fogyasztó fiatalokat.
Az akció a következőképpen néz ki:
- a szigetországban 211 borbolttal bíró lánc felajánlja a boltjukba betérőknek, hogy ingyen megkóstolhatnak 8 különböző bort - vakon
- ráadásul a leggyorsabb 1 millió kóstoló még ajándékba is kap egy üveg bort - amennyiben vesz mellé, vagy inkább előtte egy másikat
Dióhéjban ennyire egyszerűen juthat most valaki az Egyesült Királyságban egy 10 £ alatti értékű palack borhoz.
Közben persze feltérképezik a borfogyasztó, vagy a borok iránt még csak érdeklődő, vagy csak szimplán az ingyen bor miatt betévedő vásárló ízlését. Megint csak a hivatalos indoklás szerint a Majestic Wines így szeretné a legteljesebb felhasználói élményt nyújtani a vásárlóinak, hiszen értelemszerűen így csak olyan bort szükséges megvételre ajánlaniuk, amely valóban megfelel az érdeklődő ízlésének.
Joggal mondhatja a Majestic Wines, hogy ez csak a vevő érdekét szolgálja, mert így megvédik attól, hogy olyan borra dobjon ki pénzt, ami neki nem is annyira ízlene. És valahol ez persze igaz is, de ennél azért egy kicsit többről van szó.
Amit ez a giga borbolthálózat csinál, az nem más, mint egy
hatalmas, szegmentált vásárlói adatbázis építése.
Nem példa nélküli ez a modern marketing korában, akkor amikor az igazi érték az adat és a vevők minél teljesebb körű kiszolgálása. Magyar piacon is láttunk már erre példát, borkereskedések és boros médiumok (akik aztán később online borkereskedelemre adták a fejüket), szintén csináltak, vagy éppen csinálnak hasonlót.
A volumen azonban egészen elképesztő ebben az esetben, vastagon meg fog térülni az az embertelen munka, amit egy ekkora adatgyűjtés során végez a Majestic Wine. Én még úgysem látok ebben semmi kivetnivalót, ha teljesen egyértelmű, hogy a fent már említett hivatalos indoklással szemben valójában inkább beszélhetünk profitorientált listaépítésről, bár az is igaz, hogy ezzel a kevésbé tapasztalt borfogyasztók sem járnak rosszul.
Fotó: Hello I'm Nik �� on Unsplash