Onwine

Őrült divatja van manapság a grúz boroknak az Egyesült Államokban

2019. július 30. 15:00 - bence.onwine

georgia-gruzia-narancsbor-kvevri_1.jpgAmerika felfedezte és egyenesen habzsolja a grúz borokat, az elmúlt évek, de pláne 2019 első két negyedévének export adatai legalábbis erről árulkodnak. A Wines of Georgia közleménye szerint az Amerikai Egyesült Államok ma már a 10. legnagyobb export piaca a grúz boroknak, az elmúlt fél évben több mint 88%-os növekedést produkálva. 

A csapból ugyan még nem folyik grúz bor, de mindenképp figyelemre méltó, hogy mekkora divat lett a világ legősibb vitikulturális hagyományaival rendelkező országából származó bort fogyasztani. Igaz ez pláne akkor, amikor Magyarországon az elmúlt évtizedek a borászatban és a bormarketingben az újraépítkezésről, útkeresésről, újratervezésről szóltak, szinte folyamatosan váltogatva egymást, különösebben nagy nemzetközi áttörésről azonban aligha beszélhettünk eddig. 

Ehhez képest ma arról szólnak a hírek, hogy a világ egyik legáhítottabb piacán, az USA-ban évről-évre nagyobbat gurít a grúz borexport. Nem elég, hogy az elmúlt 3 évben átlagosan 54%-kal nőtt a grúz borok iránti kereslet az előző év átlagához képest, de 2019 első felében +88%-on áll ez a mutató, és van egy olyan érzésem, hogy a következő pár év még egészen biztosan a grúz borokról fog szólni a tengerentúlon.

Nézzük, hogy mivel magyarázzák egyik oldalról a növekedés okát:

  1. a borértő közönség felfedezte Grúzia őshonos szőlőfajtáit
  2. 8000 éve változatlan, természetes borkészítési folyamatok
  3. a narancsbor iránti kereslet folyamatos növekedése

Félve írom le, mert grúz borokat még nem volt szerencsém kóstolni, de amellett, hogy biztos vagyok a grúz borok kiválóságában és különlegességében, én inkább az ügyes és minden elsöprő grúz bormarketingben látom a siker kulcsát.

A hivatalos közlemény hosszan sorolja még a grúz bortörténelem alapvetéseit, de ezt egyrészt bárhol el lehet olvasni, ahol grúz borokkal foglalkoznak, másrészt szerintem sokkal érdekesebb kérdések vannak bizonyos adatok mögött.

A kíváncsiságom persze annak is köszönhető, hogy

nem teljesen értem, hogy a magyar borok, a magyar fajták miért nem tudnak olyan hangos sikert elérni, mint a grúz különlegességek.

Másrészt biztos vagyok benne, hogy volna mit tanulnunk a grúz borászoktól, és nem elsősorban a narancsborra, vagy a kvevriben történő érlelésre gondolok.

Sok adat feldolgozása viszont sok idő, és még több kérdést vet fel útközben, de ígérem, hogy még belátható időn belül jelentkezem a megfejtéssel, de legalábbis igyekszem közelebb kerülni a megoldáshoz.

Addig is, ha van tipped, akkor jöhet kommentben itt, vagy a Facebookon, hajrá és előre is köszi!

Plusz, ha nem akarsz lemaradni a válaszokat kereső bővebb, második részről, akkor kattints a lenti képre és iratkozz fel az Onwine hírlevelére. :)

iratkozz_fel_1.png

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onwine.blog.hu/api/trackback/id/tr1614987104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dez01 2019.08.01. 08:49:10

Túl sok pénz. Sznob hozzáállás. Unalom. Egyszerű természetes kíváncsiság. Könnyű megvezethetőség. Ilyesmik

bence.onwine 2019.08.01. 11:49:14

@dez01: A magyar borok, akkor szerinted miért nem robbannak akkorát a világban, mint mostanság a grúz tételek? Nagyot mennek, ez vitán felül áll, tehát valamit jobban csinálnak.

vegyesfehér 2019.08.01. 15:54:22

Egyrészt marketingből mindig is csapnivalóak voltunk. Másrészt kedvenc vesszőparipám, hogy részünkről nagy elqrás a világfajták erőltetése, ahelyett, hogy megpróbálnánk visszaállítani pár régi, filoxéra előtti különlegességet. Tudom, ehhez idő és kísérletezés kell és addig sincs belőle bevétel de...

bence.onwine 2019.08.01. 16:03:24

@vegyesfehér: Marketingből és diplomáciából valóban lenne hova fejlődni, ebben egyetértek. Én elhiszem a magyar borászoknak, hogy tudását tekintve felkészült a szakma, kiváló termőterületeken, remek borok készülnek, de utána mégis azt látom, hogy a magyar borexport főleg keletre tart, és 70%-ban lédig borokból áll. És én nem a borászoktól várom el, hogy a kiváló szakmai teljesítmény mellett még nemzetközi marketingben is megállják a helyüket.

pepin_nymburk 2019.08.01. 18:27:26

Valahogy úgy érzem, az itteni éghajlat nem a legjobb borászkodásra. Pár tőke csemegeszőlőm van, de a sok eső miatt már 4x kellett permetezni, képzelem mi van a profi, nagy szőlészetekben

bence.onwine 2019.08.06. 10:21:47

@pepin_nymburk: Biztos vagyok benne, hogy az úgynevezett profi szőlészetekben vitatkoznának veled. Az éghajlat megfelelő a borászkodásra, nyilván nem mindegy, hogy milyen szőlővel próbálkozik az ember, de az elmúlt évszázadok szőlészeti-borászati hagyományai és persze a jelenkor sikerei azt mutatják, hogy a Kárpát-medence éghajlata teljesen megfelel a borászkodásra. Ha megnézed a világ bortérképét, akkor Te is láthatod, hogy meglehetősen sok helyen foglalkoznak szőlővel, így inkább az megy ritkaságszámba, ha ez a strapabíró növény valahol nem érzi jól magát.
süti beállítások módosítása